Dansk Folkeparti -Stop for fortætning
Slut med formummede damer i det offentlige rum
Når mænd jeg kasted
min handske,
opslog jeg min ridderhjelm,
de så, jeg var Holger Danske
og ingen formummet skælm.
Sådan lyder tredje vers af Ingemanns gamle sang I alle de riger og lande – en hyldest til Holger Danske, der måske har levet og måske ikke har. Men uanset hvad, så eksisterer der ret mange historier om ham og hans bedrifter. Blandt andet var han knyttet til Karl den Stores hof, hvor han i slutningen af 700-årene var med til at sikre den frankiske sejr over saracenerne. Og det siges også om ham, at han ikke skjulte sin identitet bag masker eller andet.
Vi danskere kan godt lide historierne om Holger Danske, der sidder i kasematterne under Kronborg og kommer os til hjælp, den dag det for alvor brænder på. Og vi kan også godt lide historierne om helten, der ikke skjulte, hvem han var.
Burkaforbuddet er en realitet. Det er noget, DF har arbejdet på at få gennemført i mange år, og nu er det lykkedes. Vi har god grund til at klappe os selv og hinanden på skulderen.
De krænkede
Jamen, det krænker kvinders ret til frit at vælge, hvad de vil have på, er der mange, der postulerer,
og jeg siger rend og hop. Hvor der er mange mennesker samlet, er det nødvendigt med fælles spilleregler.
Motorcyklister krænkes også, når de ikke må gå ind i et pengeinstitut med en heldækkende hjelm på hovedet. End ikke en nylonstrømpe trukket over hovedet må man gå rundt med i det offentlige rum. Og hvad med nudisterne? De krænkes vel også, når de ikke må gå nøgne rundt i det offentlige rum. Og hvad så?
Jeg vil hævde, at der er endnu flere, der krænkes, når muslimske kvinder færdes i det offentlige rum klædt som Belphegor. Det ligner ikke noget i et moderne samfund at maskere sig, så ingen ved, hvem der kommer gående.
Jeg kunne godt begynde at forklare op ad døre og ned ad stolper om muslimske kvinder, der reelt er i bur, men det vil jeg ikke gøre. Tilslørede kvinder er noget kulturelt, der ikke hører til på vore breddegrader. Her til lands har vi aldrig brugt at pakke kvinder ind, og at tililende mennesker fra de varme lande synes, det er en god ide, er deres sag og ikke vores.
I og med, at det er deres sag og ikke vores skal deres medbragte skikke ikke dominere i deres værtsland. Vil de pakke kvinder ind, må de gøre det i deres private bolig og aldeles ikke i det offentlige rum.
Jamen, hvad så med ….. lyder det med statsgaranti fra dem med empati og menneskesyn i metermål. Selvfølgelig skal børn kunne gå rundt med fastelavnsmasker, når de rasler småpenge ind fastelavnsmandag. Selvfølgelig skal cirkusklovne eller deltagere i store optog kunne optræde udklædt på blokvognen. At nogen overhovedet finder på at stille den slags spørgsmål, viser hvor lidt, de egentlig har forstået.
Politiet skal reagere
Burkaforbuddet er ikke skabt for at irritere en bestemt befolkningsgruppe, men udelukkende fordi man i et moderne samfund ikke
kan have folk gående rundt, der ikke umiddelbart kan identificeres.
DF’s Martin Henriiksen talte ved For Friheds demonstration i onsdags i anledning af lovens vedtagelse,
og han understregede, at burkaforbuddet ikke er endestationen, for der er også tørklæderne og alle de andre symboler på en ismes forsøg på at blive mainstream. Jeg er helt enig med ham.
Han sagde også, at selvfølgelig kan politiet ikke være overalt og overskue hele det offentlige rum hele tiden, men at politiet selvfølgelig skal skride ind, når de træffer burkaklædte kvinder på gaden. Jeg håber, han bemærkede den kvindelige betjent, der ømt gav et knus til en burkaklædt dame, for hvis ikke det er en uartig finger til vores lovgivning, denne betjent giver, så ved jeg ikke, hvad det er.
Den 1. august var en glad dag. Jeg håber, vi får mange flere glade dage. Der er nok at tage fat på – tørklæder, badeforhæng, damesvømning, halal plus det løse.
Bragt i Solrød Nyt: http://www.solrodnyt.dk/solrodnyt/?article=17811
Brian Mørch
Foketingskandidat.
Dansk Folkeparti.
Vi vil have vores ytringsfrihed tilbage
Det skal nok hjælpe fedt, at højstemte talere på grundlovsmøde landet over opstemt erklærer, at censur ingensinde kan genindføres i Danmark, når man oplever, at den ene salamiskive efter den anden bliver skåret af.
Og hvorfor sker det? Vi har straffeloven og injurielovgivningen til at tage sig af finkerne, der ryger af panden i ophedede stunder. Heldigvis blev blasfemiloven ophævet. Men der er stadig for mange love, der kan vendes og drejes til at hive lovlydige borgere i retten for at få dem til at holde mund med det, som dem med selvbestaltede tonemestre ikke kan lide at høre. De politiske sager må høre op.
Hverken mere eller mindre. Facebook har udviklet sig fra at være noget, man ikke vidste, hvad man skulle stille op med til at være vores virtuelle markedsplads, hvor vi mødes, udveksler nyheder fra privatsfæren, viser de nye billeder af børnene, hunden og de flotte roser og tager en boksekamp på meninger og holdninger. Højrefløjens brushoveder får karantæne, mens den ekstreme venstrefløj synes at have frit lejde.
Vi vil have vores ytringsfrihed tilbage Det sker hvert eneste år på Grundlovsdag. I en højtidelig tone citerer alvorlige politikere og andre talere, at vi heldigvis har ytringsfrihed her i landet, og vi står kun til ansvar overfor domstolene. ”Censur kan ingensinde genindføres i Danmark”, lyder det højstemt.
Nå, kan censur ikke det? Det var ligegodt kattens. Det kommer helt an på, hvem, der siger hvad. Hvis nogle af dem, som det toneangivende Danmark ikke kan lide siger noget, der giver dem røde knopper og nervøse trækninger eller endnu værre – blive krænkede på egne eller andres vegne, så sættes hele den tyrkiske musik i gang for at prøve at få dømt de formastelige til tavshed.
Hvis de, som de toneangivende holder meget af og gerne vil beskytte mod foragt og latterliggørelse ytrer, at de gerne vil se bøsser dingle fra byggekraner, utildækkede kvinder nedgravet i sand, så de kan smadres til mos med sten samt os andre med overskårne halse, er det bare et udtryk for mangfoldighed og noget kulturelt, som de nok ikke mener så alvorligt. Ister og fober Ja, tonen er blevet rå i de offentlige debatter. Især fra venstrefløjen og fra de tilvandrede. Racist, nazist, fascist, islamofob og fremmedangst er begreber, der er brugt så ofte og så massivt, at ingen i dag ved, hvad rigtige racister, nazister, fascister eller andre fober og ister ”mit und ohne gemüse” er for nogle størrelser.
Ikke for det. Dem til højre kan nu også være med. Begreber som rotter, aber, svin, feltmadrasser og amøber bliver med udsøgt fornøjelse hæftet på dem, man finder, er usympatiske.
Kønt er det ikke, men er det rimeligt at give den ene gruppe mundkurv på eller simpelt hen spærre for dem, mens en anden gruppe frit kan skrige deres misbilligelser ud?
På Facebook er det meget almindeligt, at kritikere af islam får karantæne for at ytre sig kritisk. Facebook holder fast i, at den slags overtræder deres fællesskabsregler. Hvad med telefonerne? Her vil nogle så med en højtidelig mine fortælle, at Facebook er en privat platform, som man jo bare kan holde sig fra, hvis man ikke bryder sig om at blive sat uden for døren som et uartigt skolebarn, der igen havde glemt at terpe staveord.
Og ja, det er i og for sig rigtigt nok, men der er bare det aber dabei, at Facebook med over en milliard brugere ikke længere kan kaldes en privat webside men stedet er blevet en seriøs del af det offentlige rum.
YouTube, hvor man kan finde alt fra opera til pop, fra dybsindige interviews af flere timers varighed til hyl, skrig og skrål, er begyndt at fjerne folk med ubekvemme holdninger fra sitet.
Man kan ikke lade være med at spørge sig selv, hvad det næste bliver. Bliver vores telefoner lukket i kortere eller længere tid, hvis vi taler med nogle om noget, dem med selvhævdet monopol på tonerne ikke bryder sig om?
For et stykke tid siden blev jeg ringet op af en overordentlig begejstret ungersvend, der ville lokke mig til at tegne et teleabonnement i det firma, han repræsenterede. Prisen var den samme, som jeg giver hos min nuværende udbyder, og de øvrige vilkår var også nogenlunde de samme, så der var ikke rigtig nogen fidus for mig i at flytte selskab.
Men så satte han trumf på. Hans firma stod i spidsen for en kampagne, der skulle få folk til at tale pænt til hinanden. Jeg spurgte, hvad i alverden det rager en telefonudbyder, hvordan folk taler. Jeg fik det svar, at det er pænt at tale pænt. Jeg spurgte, om de lyttede med på samtalerne ligesom gamle dages telefonistinder, og han blev virkelig befippet over, at spørgsmålet kunne stilles. Min konklusion var, at det ikke skulle undre mig, hvis de gjorde, og at de satte telefonen i udu, hvis der blev bandet for meget eller harceleret over visse menneskers tilstedeværelse. Det endte med, at det var ham, der ikke ville snakke mere. Holdninger skal frem i lyset
Hvorom alting er, så synes jeg, det er en uskik, når ytringsfriheden begrænses i nogle menneskers opfattelse af den gode smags tjeneste.
Man skal forbyde uønskede handlinger. Det har man gjort, siden Moses kom ned fra bjerget med et par stentavler, og man har med garanti gjort det i forgangne kulturer også, over Romerretten, Magna Carta til Jyske Lov, og straffeloven. Det er en uskik at forbyde holdninger. Lad dem komme ud i lyset – også de mest groteske og se dem skrumpe ind til indtørret rosiner, når de får ilt og dagslys.
Endnu kan vi nå at vende en supertanker i fart. Endnu har vi ikke fået britiske tilstande, hvor debattører udefra er forment adgang til landet, fordi de var undermistanke om at sige noget, der ikke er så kønt om islam. Og endnu har vi ikke oplevet, at en journalist – som Tommy Robinson - er blevet anholdt på åben gade, mens han passer sit arbejde og i løbet af få timer er idømt en ret hård fængselsstraf. En højere retsinstans fik dog underkendt dommen og løsladt Robinson. Men systemet vil have sit skålpund kød.
Vi har haft lignende sager herhjemme om end ikke helt så skrappe. Vi kan stadig nå at besinde os, og det vil jeg opfordre til, at vi gør.
Brian Mørch – Byrådsmedlem og debattør Dansk Folkeparti